Husensjöskolan 4B nådde sitt mål!

Att dela webshoppen blev en säljsuccé för Husensjöskolan 4B

Klass 4B vid Husensjöskolan sålde kakor, godis och knäcke och lyckades samla ihop hela 42 000 kronor. Pengarna finansierade en oförglömlig klassresa till Backen med buss, åkband och mat.

– Många elever hade erfarenhet av att sälja produkter från Kakservice sedan tidigare. Deras framgångar inspirerade oss att försöka igen, berättar Gabriel Sundberg, en engagerad förälder i klass 4B som till vardags driver Naprapatklinik i Halmstad, https://www.kroppochfunktion.se/

Diskussioner förde klassen till beslutet att resa till Backen i Helsingör, men finansieringen var en utmaning. Hur mycket skulle resan kosta och var pengarna skulle komma ifrån?

– Vi insåg att det skulle krävas en solid summa för resan till Göteborg. Eleverna bestämde sig för att sälja 12–13 burkar var. Vi var överens om att ingen skulle lämnas bakom; alla skulle hjälpas åt, fortsätter Gabriel.

– Varje elev fick två säljkataloger för att besöka grannar och vänner. Men den riktiga framgången kom när vi delade länken till vår webshop på sociala medier, tillägger hon. Våra elever är fantastiska på att använda digitala verktyg och kunde därmed nå en bredare publik.

– Favoritprodukterna var definitivt Mammas Chokladbollar och Dagnys Dammsugare. De är helt enkelt oemotståndliga, skrattar Katarina.

– Genom plattformen Mina Sidor kunde både elever och föräldrar följa försäljningen. Som kontaktperson blev jag överlycklig när jag såg hur beställningarna bara ramlade in och summerades automatiskt. Det gjorde processen väldigt effektiv och enkel!

– Till slut hade klassen tjänat ihop tillräckligt för drömresan till Liseberg, och ingen elev behövde bidra med egna pengar, avslutar Gabriel stolt.

Gabriel topp tre tips för framgångsrik klassförsäljning:

  1. Sätt tydliga försäljningsmål – det motiverar och förbättrar resultaten.
  2. Engagera en eller flera föräldrar som kan samordna allt och stödja eleverna.
  3. Håll kommunikationen klar och tydlig genom en bestämd kanal som en Facebook- eller SMS-grupp, vilket är praktiskt för snabba uppdateringar och säljtips.

Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *